Finala Diviziei A la baschet masculin s-a disputat între rivalele devenite deja tradiţionale în spaţiul mioritic. CSU Asesoft Ploieşti, campioană naţională în şapte rânduri, în perioada 2004-2010, de o parte şi U Mobitelco BT Cluj-Napoca, de trei ori finalistă a campionatului între 2006 şi 2010.
Deznodământul a fost total diferit faţă de ceea ce ne-am obişnuit: victorie cu 4-2 pentru echipa considerată mai slabă şi mai neajutorată. Vorbim despre U Cluj.
Ultimul act al campionatului a adus, aşa cum era şi normal în peisajul baschetului românesc, o serie de ieşiri în presă, de o parte şi de alta, nu foarte inspirate ca şi discurs, dar ceea ce este îmbucurător la acest capitol, se pare, ne îndreptăm înspre mai bine. Sau cel puţin se încearcă să se vorbească mai puţin aiurea.
Dar iată ce nu mi-a plăcut...
Dacă vorbim despre declaraţii vorbim despre afirmaţiile clujenilor că benefic ar fi să câştige ei Finala 2011. Ar fi benefic pentru baschetul românesc spuneau aceştia înaintea marii confruntări. Eu întreb de ce ar fi înspre binele baschetului românesc să câştige o echipă în detrimentul alteia dacă nu vorbim despre un meci al unei formaţii româneşti în compania uneia străine? Cu ce ajută baschetul românesc o victorie a unei echipe româneşti în detrimentul altei echipe româneşti? Mărturisesc că nu am găsit răspunsul potrivit la propria întrebare.
Rămânem în acelaşi spectru al declaraţiilor. Şi am să fac referire la afirmaţia lui Alexandru Iacobescu, că el nu stă tot timpul în picioare. E posibil să nu stea două ore sau cât durează un meci de baschet, dar cu certitudine că o face în marea majoritate a timpului. Mai mult, la Meciul 6, au fost destule momente în care în poziţie verticală s-au aflat trei reprezentanţi ai Asesoftului în momente în care mingea se juca. Lucru care contravine grav regulamentului.
Şi atunci mă văd nevoit să trec de la declaraţii la un alt aspect care este foarte deranjant din punctul meu de vedere. Cine se ocupă de buna desfăşurare a lucrurilor într-o sală în care se dispută meciuri de baschet din Divizia A? Comisarul delegat de FR Baschet? Dacă nu el, atunci cine?
Am văzut la această finală ceva incredibil: microfonul crainicului a fost 'cedat' şefului galeriei gazdelor la Meciul 1. Acesta a abuzat din plin de obiect, strigând cu nădejde ori de câte ori a avut ocazia de cele mai multe ori când faza se juca. A luat cineva atitudine în timpul meciului? Eu nu am observat. Cert este însă că numai în România am pomenit aşa ceva: microfonul crainicului în mijlocul galeriei.
De asemenea, organizarea de tip NBA a primului joc din ultimul act nu a avut cel mai mare succes posibil. Intenţia merită lăudată dar … muzica a început să sune în timpul unei acţiuni ofensive a Clujului, care evident nu a simplificat misiunea celor aflaţi pe parchet la momentul respectiv. Aici totuşi oficialul delegat a intervenit, lucru pe care ar fi trebuit să-l facă mai des pentru a-i asigura pe cei care au dorit să vadă baschet că nu sunt martori la altceva decât baschet. Dar din păcate au asistat la mai mult decât baschet. Sau mai puţin la baschet.
Trecând în Ardeal, acolo unde am văzut în majoritatea timpului un public fantastic şi nu doar la această finală, mă întreb de ce a fost nevoie să se arunce cu monezi ori cu cotoare de la rolele de hârtie în direcţia jucătorilor echipei adverse. Era mai dulce victoria dacă un astfel de proiectil şi-ar fi atins ţinta cauzând cine ştie ce probleme medicale unui om în primul rând şi unui jucător al marii rivale în al doilea? Nu prea cred.
De asemenea, nu prea înţeleg de ce o galerie trebuie să scandeze că intră în teren să măcelărească adversarul. Poate nu am înţeles eu mesajul prea bine dar tot aşa e posibil să existe o tentă de agresivitate la adresa echipei adverse. Oricum devine tot mai limpede că sălile (aproape toate în România, aici nu mă tem să generalizez) în care se joacă baschet au devenit copii ale stadioanelor de o fidelitate care sincer mă sperie. Oamenii intră în sală cu acelaşi scop cu care intră pe stadion. Să se descarce, să elibereze din frustrările adunate în viaţa de zi cu zi, la locul de muncă ori în mijlocul familiei. Adică în locuri în care un om civilizat nu se poate comporta ca şi un barbar. Însă o poate face în tribună. Nu ne vom civiliza în vecii vecilor. Pretindem respect dar uităm că principala condiţie în acest sens este să îl acordăm înainte de a-l pretinde.
Revenind la atribuţiunile comisarului, mă întreb ce s-a aşternut pe hârtie din pixul acestuia la Meciul 4 al finalei. Nu mă număr printre cei care consideră că Asesoftul este echipa care nu ştie altceva decât să fure. A demonstrat-o în destule rânduri că este capabilă să învingă pe teren şi că are cea mai bună echipă, excepţie evidentă făcând desigur celebra finală din sezonul 2007/8 respectiv semifinala din 2008/9.
Dar în partidele 1 şi 4 ale acestei finale, fără intenţie (lucru cred eu evident), arbitrii au avut câteva decizii să le spunem ciudate, care au avantajat echipa mult hulită. Oare acestea au fost raportate?Dacă tot sunt la arbitraj, mai întreb ceva. Poate eu nu sunt în clar cu acest aspect. Cum e posibil ca într-un meci de maximă importanţă (precum ultimul disputat în această finală) în care au fost delegaţi asemenea primelor cinci confruntări cavaleri ai fluierului din categoria FIBA, să fluiere doar unul în majoritatea cazurilor? Ceilalţi doi puteau liniştiţi să ia loc pe scaune, că al treilea s-a ocupat de fluierat. Şi a făcut-o din belşug, că a trebuit sau nu, că a văzut o fază pe care era imposibil să o judece din zona în care era poziţionat ... nu mai contează. Ce anume apare în raportul comisarului după o astfel de prestaţie a unui arbitru? Ei chiar au voie să facă orice? Mă întreb care este limita? Până unde se poate ajunge în arbitrajul românesc.
Ajung la concluzia că toată lumea face ce vrea şi cum vrea la o astfel de manifestare sportivă. Publicul aruncă cu obiete, pune mâna pe microfon, organizatorii pornesc muzica în timpul jocului, reprezentanţii cluburilor se ridică în picioare în timpul meciurilor atunci când meciul se joacă, arbitrii abuzează de fluier şi aşa mai departe. Foarte frumos.
Şi ar mai fi o chestie. Arbitrul Mircea Şerban a fost reţinut de la delegări pentru Meciurile 5 şi 6 ale Finalei 2011, după ce a făcut praf Meciul 4. El nu a fost suspendat, dar a fost reţinut. Nu ştiu cât este de legal acest lucru. Adevărul este că piteşteanul nu a fost suspendat întrucât comisia abilitată să-l evalueze şi să judece prestaţia acestuia nu s-a întrunit din lipsă dme timp. Cert este că un eventual Meci 7 al finalei ar fi creat serioase probleme Comisei Centrale de Arbitri şi FR Baschet. Cu Doru Vinaşi ineligibil, Fabiana Niţu şi Gabriel Roceanu nedelegaţi la niciun joc al finalei, cu iminenta plecare spre Gran Canaria a lui Alexandru Olaru şi Alin Mircea Faur pentru un stagiu al arbitrilor care a demarat pe 1 iunie, iar cu Şerban probabil reţinut ori suspendat lista arbitrilor FIBA disponibili s-ar fi subţiat substanţial pentru eventualul joc decisiv.
În cele din urmă, indiferent de ceea ce s-a întâmplat şi ce putea să se întâmple, învingătoare a fost echipa mai bună, aceasta fiind fără nicio discuţie U Mobitelco BT Cluj-Napoca. Campioană naţională pentru a 4-a oară. Iar în final cei de la Asesoft au recunoscut superioritatea Clujului şi au dat dovadă de fair-play felicitând rivalii pentru triumf. Un gest de normalitate, dar în România trebuie subliniat, şi care sincer mi-a plăcut. Poate după alte două-trei finale între aceste echipe sau poate după naşterea unei alte rivalităţi taberele vor învăţa să se respecte, atât oficialii sau organizatorii cât şi publicul. Şi toţi să fie respectaţi de arbitri şi de cei care îi deleagă şi supervizează. Despre jucători nu vorbesc pentru că ei chiar au pus osul la bătaie. Şi o fac tot timpul.
Dumneavoastră ce nu v-a plăcut?
21 comentarii la aceasta stire:
arbitrajul
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeDaca actele celor din tribuna ,mai pot fi pardonate , ca si ale jucatorilor (care nu degenereaza in insulte si gesturi oscene....) cele al arbitrilor.....hehey....asta-i ceva din epoca mea si de mai inainte.Pacat ca un arbitraj intr-un meci decisiv ca acesta, a fost umbrit de tot...daca eu de la zeci de mii de km. pot vedea greselile de arbitraj...probabil si domnul Marinescu ar fi trbuit sa se sesizeze..si sa le si puna in raport.As propune ca pe viitor, cand mai este ales domnul Grigoras sa arbitreze...sa se ceara o dispensa de la FIBA sa fie lasat sa arbitrze de unul singur....A dovedit ca este foarte capabil sa o faca...
scandarile suporterilor
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeSarim, sarim si va macelarim! - este o scandare indreptata catre brigada de arbitrii si nicidecum spre echipa adversa...nu ca unii jucatori ai asehotilor nu ar merita sa fie "macelariti" pentru comportamentul lor din teren lipsit total de fair play.Revenind la scandare, la modul de arbitraj al lui grigoras cred ca va fi macelarit curand la Cluj. Lasand la o parte arbitrajul haideti sa ne bucuram de victoria frumoasa a "Universitarilor" si sa mai scandam odata "Hai U!"
Felicitari baieti! si nu in ultimul rand felicitari si adversarilor.
ce nu mi-a placut
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeAutorul articolului ar trebui sa mai enumere: calitatea jocului, in majoritatea timpului-multa incrancenare, nervi, putine realizari tehnice precum si comportarea comportarea in teren a unora din jucatorii importanti ( ma refer in special la Bulacu ).
In rest, FELICITARI pt. U CLUJ si pt. suporterii sai.
e usor sa vorbesti
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) Raspunde"Sarim, sarim si va macelarim" a vizat arbitrii. Nu ai cum sa pretinzi respect si bun-simt unui public care s-a saturat pana peste cap de furturile din jocurile cu ploiestiul. Totul are o limita si sunt convins ca daca grigoras&co ar fi reusit sa 'scoata' ploiestiul invingator, amenintarea cu macelul ar fi devenit realitate. Dupa cosul inscris de Morris, in mai putin de 10 secunde, aproape 1.000 de fani au invadat parchetul de bucurie. Presupun ca si de furie ar fi sarit la fel de repede. Intr-o astfel de situatie cei 15-20 de jandarmi si stewarzi (majoritatea aflati in diferite locuri in tribune) n-ar fi avut nicio sansa sa-i protejeze pe arbitri. Oare chiar trebuie sa se ajunga la linsarea unui arbitru pentru a se termina odata cu hotia din arbitraj?
Oare de ce suporterii clujeni nu scandeaza asa ceva si nu arunca obiecte in teren, la jocurile cu Sibiu (pentru multi unicul derby), Medias sau Mures?
hoti
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeMesaj pt SERBAN si GRIGORAS: asa cum am vazut arbitrii din fotbal incatusati va veni ziua cand ii vom vedea si pe cei din baschet. Sa fiti BLESTEMATI pentru fiecare cent necuvenit si pentru toate foloasele necuvenite! O tara intreaga vede ce faceti si pe voi va doare in cot ... niste lichele. Rusine! (cu toate ca nu cunoasteti acest termen).
p
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) Raspundehttp://www.youtube.com/watch?v=W6q-KlmMHus&feature=player_embedded
anonim
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeTot ceea ce apare în acest filmuleţ este comentat mai sus într-un mod cât se poate de pertinent de către diferiţi useri! Orice efect are o cauză la bază!
Schimbaţi-vă mai întâi comportamentul,(arbitri, FRB, Iacobescu, Burlacu, organizatori ai asehoţilor,) respectaţi-vă advresarul , şi vă garantăm că n-o să mai vorbim de astfel de incidente din partea publicului clujean!
"U"!
Mult mai grav
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeMai este de observat ca in spatele panourilor sunt asezati cate aprox 200 persoane in mare majoritate copii dar si femei, varsnici si persoane suferind de unele handicapuri fiind in carucioare. Acolo dupa sfarsitul sferului 1 un jucator a aruncat o minge de la panoul opus clar cu intentie departe de panou, imaginile o pot dovedi, chiciti cine?
sportivi si oficiali scuipatori http://www.youtube.com/watch?v=6UntXeF4ZQM
Finala
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeCE frumos este sa vezi paiul din ochiu vecinului dar sa nu vezi barna din ochi tai.... adica noi suntem huligani si in alte feluri pentru faptul ca am strigat "Venim si va macelarim" sau "M*** Burlacu" sai "Iesi afara javra ordinara" dar voi stimati ploiesteni? Voi nu nu ati injurat niciodata? Oare cu orbul ce ti avut si cu toate rudele lui? Oare Tudor de ce a dat ca orbu cu mingea in panoul publicitar dupa care erau copii? Oare Burlacu de ce injura tot meciul atat suporterii cat si arbitrii sau adversarii? Oare de ce Iacobescu, anu trecut, dupa ce a castigat meciul la noi acasa, a sarit in mijlocul salii cu doua degete ridicate, rascracanat si dand din fund ca o majoreta drogata? Oare de ce nu vedeti ce faceti voi si echipa voastra! este urat ca s-a ajuns la asemenea scandari si cuvinte dar daca noi suntem HULIGANI inseamna ca si voi sunteti pentru ca nu procedati in alt mod si din pacate la voi si staf-ul este huliganizat !!! Sa nu uitam unele inregistrari in care un prea frumos membru al staf-ului vostru imbracat in alb pe deasupra se intoarce si scuipa un "huligan" al nostru .... oare acel scuipat ce este? dovada de buna crestere si civilizatie?
comentatori TV
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeAs mai adauga calitatea foarte slaba a comentatorilor TV. Desi tin cu "U", modul extrem de subiectiv in care au comentat cei de la TVR3/TVR Cluj a reusit sa ma exaspereze si pe mine. Imi imaginez cum a fost pentru un neutru sau un suporter Asesoft. Din punctul meu de vedere, comentariul a fost mai slab decat arbitrajul. Ceea ce parea imposibil de atins, dar iata ca se poate.
In rest, ai spus bine in articol majoritatea lucrurilor negative in finala de anul asta. Cu o exceptie. Eu chiar sunt de acord cu "afirmaţiile clujenilor că benefic ar fi să câştige ei Finala 2011". Si nu doar pentru ca tin cu "U". Pentru dezvoltarea baschetului la nivel national, e evident ca monopolul unei singure formatii nu e cel mai bun lucru. Performanta atrage simpatii. Si daca la un moment dat de exemplu castiga campionatul Energia Rovinari, precis in anii urmatori o sa creasca semnificativ numarul de copii din zona care fac baschet.
Asta e un aspect. Celalalt, care poate e discutabil insa, e ideea ca Asesoft parea invincibila. Si nu doar din cauza valorii echipei. Nu sunt clujenii singurii care au impresia ca macar 2-3 din cele 7 titluri ale lor au avut si un pic de "ciudat" in ele. Si a intrerupe sirul asta, e iar benefic. Dar recunosc, aici sunt subiectiv.
chibitzeli
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeE extraordinar de hilar sa-i vezi pe fanii ultrafavoritei frb ca vorbesc de fair-play, respect si civilizatie. Sigur ca o parte din galeria lui U are de ce sa se rusineze. Dar uite cine a ajuns sa invoce asta. Dar ce ziceti, fratilor, despre maestrul marlaniei sportului de sala din romania, iacobescu cu "i" mic, despre maniaco-depresivul de burlacu care provoaca publicul ca la ww sau, mai nou, blidaru care arunca cu mingea-n tanci si in cei phisically challenged, face knock-out panourile intr-o fericire si, last but not the least, recentul flegmator de serviciu - cine o fi, nu stiu, dar mai conteaza? nu in ultimul rand, atitudinea aroganta badaraneasca a intreg staffului si a jucatorilor ploiesteni de multi incoace sau posturile oficiale de pe site cum ca U ar fi fost ajutata de arbitri, de unde tocmai dumnealor erau sprijiniti servil, mai ales acum 3 ani, chiar daca nu intotdeauna decisiv, de alde grigoras & co, toate astea se mai pun? In fond atitudinea spune tot, or nici pe departe asesoft nu a aratat ca ar avea vreo conduita de campioana in totii anii ce au trecut. prin urmare, cu toate ca au castigat multe meciuri pe teren si ca nu le neaga nimeni valoarea sportiva la nivelul baschetului rom., asta nu poate spulbera nicidecum impresia dubioasa pe care ei singuri impreuna cu fluierasii de tinichea au alimentat-o. Cele doua sunt lucruri complet diferite si nu se exclud, meditati putin la asta, cei isteti de pe aici..sii. p.s.: a nu se uita ca o parte consistenta a publicului, printre care ma pot lauda ca ma numar si eu, i-a aplaudat marti pe ploiesteni cand au revenit sa-si ia medaliile. atunci, de altfel, n-am sesizat vreo scuipatura, si nici nu le-a sarit nimeni pe cocoasa, desi erau doar la cativa metri distanta.
pps: se acorda prea multa importanta declaratiei lui cristescu..in fond, e benefic oriunde si oricand sa fie concurenta, iar accentul subiectiv a fost probabil o maniera de a-i impulsiona pe jucatori. altfel, de acord si cu argumentele lui lecar i rest my case!
hei, voi va auziti ce spuneti?
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeNici macar acum unii din voi nu incearca sa "dreaga busuiocul".
Ce nu mi-a mai placut? Declaratiile inexplicabile gen: sa oprim suprematia Asesoft pentru binele baschetului romanesc! Eu cred ca fara Asesoft baschetul romanesc ar fi fost mai sarac. Macar si doar pentru aceste pasiuni si ambitii pe care le-a starnit. Si s-ar putea sa intelegeti mai bine acest lucru in sezonul urmator!
nu mi-au placut
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeScandarile publicului indiferent cui erau adresate , dar sa stii sa fi spectator e un lucru mare - credeam ca aceste scandari nu vor apare niciodata intr-o sala de baschet si uite ca Clujul este nr 1 si la comportament neadecavat. Dupa aceea nu mi-a placut jocul practicat de cele 2 echipe, a lasat mult de dorit calitatea slaba si greselile numeroase care sunt inadmisibile la nivel de divizia A.Un campion trebuie sa stie sa se poarte ca un campion chiar daca meciul s-a terminat - e inadmisibil sa te prezinti la festivitatea de premiere fara tricouri iar antrenorul sa vina cu camasa descheiata . In locul presedintei FRB as fi amanat festivitatea de premiere pana veneau echipati corespunzator, dar iarasi Clujul trebuie sa fie nr 1 si la acest capitol. Nu mi-a placut ca meciul a fost mai mult meciul strainilor ( sarbi, americani si alte nationalitati ) Romanii unde sunt , ei sunt buni doar sa stea pe banca sau sa dea declaratii dupa meciuri ? Apoi comentatorii de la TVR 3 mai bine s-ar lasa de meserie daca nu sunt in stare sa nu ne arate ca sunt suporterii unei anume echipe si nu pot fi echidistanti in comentarii . Oricum a fost o finala chinuita dar sa speram ca echipa din Cluj se va pregatiserios pentru meciurile viitoare pentru a nu ajunge ciuca bataii in Campionatul european.
nici mie
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) Raspundecred ca anul trecut cand a castigat Asesoft finala nu a existat un astfel de editorial. Oare de ce? A fost cumva frumos sa vedem suporterii ploiesteni in mana cu o pancarta care-l reprezenta pe Cuic in scaun cu rotile? A fost frumos ca s-au comandat din partea acestora coroane funerare ca si cum ar fi mers la inmormantare?, ca sa nu mai amintesc si eu despre gesturile domnului i cand ne-au batut acasa in ultima sec.
@number1-ma rog
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) Raspunden-ai inteles nimic ,hai pa !
@spectator
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) Raspundeda ai dreptate pe mine m-au intors de la usa salii pentru ca era in frac si cu papion, cred ca ai incurcat salile Nationalul e in centru. Daca avea bun simt nici nu venea la Cluj "d-na presedinte" !
al doilea reusit
cu 14 ani în urmă (03.06.2011) RaspundeDupa articolul cu analiza jocului, cred a fost bine punctat si acesta. Aici fiind vorba mai mult de lucruri neplacute, mie nu mi-a placut atitudinea jucatorilor: Tudor/Blidaru (multe fitze, multa vorba, joc extrem de prost), Silvasan (cam la fel, doar ca nu-si permite atatea fitze ca Blidaru, dar in plus injura ca un adevarat capitan de nationala !), Cuic (teatral si prost) si Burlacu (tot timpul cu capsa pusa). Ce MI-A placut a fost atitudinea americanilor care au dovedit de ce sunt cei mai buni jucatori (fie ca au fost de la Cluj, fie de la Asesoft). Toti sunt tineri, poate ai clujenilor sunt mai experimentati, dar au dat dovada de foarte mare echilibru mental. Deasemenea, Szijarto a dovedit din plin de ce il iubesc suporterii Asesoftului: multa vointa si o excelenta pregatire fizica si mentala. Un plus au si Gutoaia si Chetreanu (ultimul, chiar nu are talent, dar cel putin este decent in comportament). Per total, marea dezamagire sunt Tudor si Silvasan. Unul trebuia sa fie cel mai bun conducator de joc roman si este o mare deziluzie. Al doilea este capitanul echipei nationale si nu a facut decat un meci bun si pe urma 5 in care nu s-a oprit din bagat si scos diferite organe la fiecare decizie care nu-i convenea. Amandoi sunt varfurile unei generatii si sunt in cel mai bun moment al carierei, atat fizic cat si tehnic, si nu au dovedit inca nimic. Mai mult, au mari carente mentale.
@dana
cu 14 ani în urmă (04.06.2011) RaspundeAnul trecut nu a existat un asemenea editorial, deoarece nu exista site-ul :)
@sabin
cu 14 ani în urmă (04.06.2011) Raspundenu, dar exista numai baschet si stiti foarte bine la ce se refera dana
@air23
cu 14 ani în urmă (04.06.2011) RaspundeAnul trecut, pe vremea aceasta, nu aveam nicio legatura cu respectivul site :)
@air23
cu 14 ani în urmă (04.06.2011) RaspundeAnul trecut eu eram la numaibaschet, intr-adevar. Problema e ca am fost singurul care mai scria pe acel site si crede-ma ca nu e tocmai usor sa tii de unul singur un astfel de site, sa fie actualizat cu ultimele noutati din baschetul romanesc si international. Daca vei cauta in arhiva acelui site iti vei da seama despre ce vorbesc. Cam de aceea nu a existat editorial. Dar tin minte ca am facut unul dupa finala din 2008.
Este necesar să vă autentificaţi pentru a putea introduce comentarii.
Daca nu aveţi cont puteţi să accesaţi crearea unui cont nou.
Este interzisă folosirea de cuvinte obscene, atacuri la persoană, autor, articol, afişarea de anunţuri publicitare, jigniri, trivialităţi, injurii aduse celorlalţi cititori sau autori ai altor comentarii. Ne rezervăm dreptul de a cenzura și şterge integral cometarii și interzicerea dreptului de a posta pe site, prin banarea / blocarea IP-ului dvs. BASCHET.RO nu răspunde pentru conţinutul postat de utilizatori în rubrica de comentarii, această responsabilitate revenind integral autorului comentariului.
După ce au fost postate, comentariile nu mai pot fi șterse sau modificate de către autorii acestora!